مبحث ادغام کندوهای زنبور عسل


مبحث ادغام کندوهای زنبور عسل !
معمولا به منظور جلوگیری از تلفات کندوهای ضعیف و گاهی به دلیل نداشتن ملکه و یا نرزایی و یا تقویت کندوها ،عمل ادغام کندوها در همدیگر ضرورت دارد.

عمل متحد کردن و یا مخلوط کردن کندوها در همدیگر را ادغام میگویند.
در ادغام دو واحد جمعیتی که به منزله دو کشور با مرزها و خاک متفاوت به شمار می روند،با هم یکی شده و متحد می گردند. زنبورهای هر کندو به وسیله بو و عطر کندوی مربوطه توسط نگهبانان درب ورودی کندو شناسایی و کنترل می شوند و زنبور غریبه حق ورود به کندو را ندارند.
چنانچه اجبارا جمعیت (زنبورهای) یک کندو به کندوی دیگری منتقل شوند و ورود و خروج هر دو جمعیت یکی باشد ادغام انجام شده است.در ادغام معمولا زنبورها را با کادر همراه موم و ذخیره عسل و نوزادان داخل ان همراه با ملکه و یا بدون ان با همدیگر مخلوط می کنند.
در تمام فصول سال می توان ادغام کندوهای ضعیف را در قوی انجام داد،اما با توجه به اینکه سروسامان دادن به کندوها معمولا برای زمستان گزرانی  و پس از ان در اوایل بهار ضروری بوده و لازم است،معمولا زمان ادغام عملا در اواخر پاییز و اوایل بهار تعیین می گردد.
در فصلی مناسب سال مانند بهار و تابستان و پاییز نیز چنانچه کندویی دچار حادثه شده و مشکلاتی پیدا کند،ادغام صورت می گیرد.

عوامل موثر در ادغام کندوها !
شناسایی مشکل کندوی ضعیف تا بر اساس ان تصمیم ادغام گرفته شود.
شایان ذکر است که چنانچه کندویی بیمار باشد و یا نرزایی داشته باشد،ابتدا باید کندو درمان شود و سپس ادغام صورت بگیرد.
رعایت اصول ادغام
عملکرد صحیح شخص ادغام کننده

اصول ادغام !
به طور کلی در ادغام کندوها یک سری کارها باید انجام گیردکه در صورت توجه و رعایت انها نتیجه کار بسیار مطلوب خواهد بود.
ابتدا باید بررسی همه جانبه ای از وضعیت کندوی ضعیف و کندوی گیرنده جمعیت (قوی) به عمل اید.
وضعیت ملکه،وضعیت بهداشتی کندو،میزان جمعیت،خراب یا سالم بودن شانها و کندو باید مد نظر قرار گیرد.
این موارد ، اصولی است که باید به انها به طور دقیق پرداخته شود.
اغلب در ادغام دو کندو،قوی ترین جمعیت،بهترین ملکه و سالم ترین کندو به عنوان کندوی ثابت در نظر گرفته می شود و جمعیت کندوی دیگر به ان منتقل می گردد.
بهتر است ادغام در ساعاتی از روز صورت گیرد که زنبورها برای استراحت شبانه می روند و ورود و خروج صورت نمی گیرد. به طور مثال عصرها که زنبورها فعالیتشان کمتر می شود،زمان بسیار مناسبی برای ادغام است.

عملکرد صحیح شخص ادغام کننده !
پس از شناسایی مشکلات و تصمیم گیری برای ادغام،فردی که می خواهد ادغام راانجام دهد باید بر امور زنبورداری مسلط بوده و مسائل و مواردی را مورد توجه قرار دهد که از جمله انها می توان به دود دادن،هم بو کردن با مواد معطر مانند گلاب،ارامش در هنگام جابجایی شانها و ملکه،استفاده از کاغذ روزنامه برای جدا سازی جمعیتها و ... اشاره کرد.